freemal

قیمت آنلاین :

تـــازه های ایـــــــن موضـــــوع:

ویلایی ها؛ فیلمی تماشایی و قابل تحسین درباره فداکارهای زنان در جنگ

ویلایی ها؛ فیلمی تماشایی و قابل تحسین درباره فداکارهای زنان در جنگ

سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر هم پایان یافت، با همه نقاط قوت و ضعفش، اما آنچه باقی می‌ماند فیلم‌هاست؛ حتی اگر فیلم‌هایی که سیمرغ نگرفته باشند! واقعیت این است که تاریخ سینما مملو است از فیلم‌هایی که در زمان خود ارج ندیده‌اند، ولی در گذر زمان ارزش‌های آنها شکوفا شده. مهم…

همه چیز درباره فیلم "رگ خواب"

همه چیز درباره فیلم “رگ خواب”

«رگ خواب» در سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر در حالی به اکران در آمد که موسیقی متن آن با استقبال مخاطبان همراه شد. موسیقی این فیلم با آهنگسازی «سهراب پورناظری» و آواز «همایون شجریان» چنان مورد توجه قرار گرفت که تنها ساعتی بعد از نمایش فیلم، نسخه بی‌کیفیت آن، در فضای…

تفریحات فرهنگی ویژه آخر هفته

 نمایش «کابوس حضرت اشرف» به کارگردانی حسین پاکدل در ایرانشهر در حال اجراست. نمایش با نگاهی گروتسک به تاریخ و با شرح روایت زندگی قوام السلنه چگونگی به سلطنت رسیدن احمد شاه را تعریف می کند. روایتی طنز از تاریخ معاصر دکور مختصر و در خدمت فضای داستان به اضافه نگاه انتقادی که به تاریخ وجود دارد نمایش را قابل تامل کرده.

 

 recreational-weekend-special


 تنها نکته ای که شاید کمی قابل بحث باشد. ریتم کند نمایش است وگرنه بازی ها طراحی صحنه و لباس در سطح قابل قبولی است، اما برای دو ساعت اجرا کمی شخصیت ها کم عمق هستند و بیشتر تیپیکال طراحی شده اند.  در مجموع اگر دوست دارید نگاهی عمیق تر به وقایع تاریخی و چگونگی حکمرانی و حفره های آن در مدل ایرانی اش بیاندازید پیشنهاد خوبی است که به ایرانشهر بروید و این کار را تماشا کنید. در نمایش بازیگرانی مثل کوروش تهامی و مهدی پاکدل ایفای نقش می کنند، موسیقی هم به شکل زنده اجرا می شود که قابل توجه است.


یک دیالوگ از نمایش: پایان آدم کجاست؟ پایان آدم خودشه، خودشه، انتخابش، تصمیمش

 


 

اکران: امروز آخرین روز جشنواره ناامید کننده فجر است. جشنواره ای که غیر از «رگ خواب» و «ماجرای نیمروز»  تا اندازه ای «اسرافیل»، اثر قابل  تامل دیگری نداشت. نوع انتخاب ها و حواشی جشنواره را هم که حتما دنبال کرده اید به نوعی یک پایان تراژیک برای جشنواره ی ناامید کننده بود.

 

 recreational-weekend-special


 اگر دسترسی دارید و می توانید حداقل «رگ خواب» را ببینید شاید به اکران نرسد، البته امیدواریم که این طور نباشد. اکران عمومی اما همچنان «وارونگی» و «خانه ای در خیابان چهل و یکم» را دارد به عنوان آثار قابل تامل، اما به هیچ وجه سمت مثلا «ما همه گناهکاریم» نروید.


 فیلم اساسا فیلم نیست، با خرده ایده ای فیلمنامه نوشتند و چند نمای بی ربط را به هم وصل کردند. کمی شبیه تله فیلم است در خوشبینانه ترین حالت! خلاصه داستان جذابش شاید فریبتان بدهد و همچنین اسم جدی و موقری که دارد، اما در واقع چیز قابل ذکری برای تماشا ندارد. خلاصه داستان: «فرهاد به دلیل بیماری دخترش هر کاری می کند حتی خود فروشی»

 


 

نمایش خانگی: «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمد حسین مهدویان به شبکه نمایش خانگی آمده. مهدویان امسال هم با فیلم خوش ساخت  «ماجرای نیمروز» توجهات را به خودش جلب کرده و نوید ظهور یک کارگردان صاحب سبک و سرحال را می دهد. هر دو فیلم بلند او جدا خوش ساخت است و با تبحر او در مستند نمایی همراه شده، او تیم ثابت خودش را دارد و در مقولاتی مثل فیلمبرداری، کارگردانی، طراحی صحنه و لباس و فضا سازی کمتر جای نقد گذاشته. «ایستاده در غبار» فیلمی بود که سال پیش جشنواره را تحت تاثیر خودش قرار داد.

 

 recreational-weekend-special


مهدویان اصولا با فاصله نسبت به شخصیت هایش داستان را روایت می کند. این جا هم زندگی شهید احمد متوسلیان را با فاصله  و صرفا با استفاده ار روایت چند تن از نزدیکانش که شامل علایق یا و مقولاتی سطحی تر است برای مخاطب تعریف می کند. فیلمی زندگی نامه ای و مستند نما و البته استاندارد که تجربه ی متفاوتی برای تماشا در منزل است.

 


 

کیوسک: روزنامه «صبح نو» نزدیک به پایگاه اصولگرایان خصوصا قالیبافی هاست، اما فارغ از نگاه سیاسی غالب بر آن روزنامه استانداردی است.  صفحه اول های متفاوت که موضوعات گوناگون را شامل می شود  به علاوه گزارش ها و مصاحبه های تولیدی درحوزه های سیاسی و فرهنگی همچنین توجه به مسائلی که دیگران از آن غفلت می ورزند از این روزنامه جریده ای حرفه ای ساخته.

 

 recreational-weekend-special


«صبح نو» تلاش می کند از موضوعات و سبک های مورد پسند روز عقب نیفتد به عنوان مثال در صفحه آخر این نشریه پیام هایی دو خطی می بینیم که ساختاری شبیه توئیت دارد و به فرم مورد علاقه ی روز جوانان نزدیک است. در مجموع تمام روزنامه از لحاظ فرمی مورد قبول است حیف از غلبه نگاه سیاسی به یادداشت ها، گزارش ها که «صبح نو» را جهت دار می کند.

 


 

خورجین: «صورت زخمی» اثر برایان دی پالما با نقش آفرینی هنرمندانه آل پاچینو روایت دو مهاجر کوببایی است که که به فلوریدا وارد می شوند و سر سودایی دارند آن ها به خیال پیشرفت مالی وارد باندهای تبهکاری می شوند و در نهایت یکی از قدرتمند ترین قاچاقچیان هروئین تبدیل می شوند.

 

 recreational-weekend-special


 تونی و مانا تا جایی پیش می روند که تونی با بازی آل پاچینو گرفتار تباهی می شود او حتی از مانی هم می گذرد، چون گمان می کند با خواهرش رابطه نامشروع داشته و…بیشتر از این داستان فیلم را لو نمی دهم، در شخصیت پردازی فیلمی بی همتاست فیلمنامه و کارگردانی به درستی و بادقت و ظرافت تمام تغییرات شخصیتی تونی را به تصویر می کشند و از فرط باور پذیری مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهند. تحول فیلم و کاراکتر تحولی منفی است یعنی برخلاف خیلی از داستان ها و فیلم سقوط شخصیتی را نشان می دهد.


«اینکه توقع داشته باشی زندگی باهات خوب باشه، چون تو باهاش خوبی ، مثل اینه که توقع داشته باشی یه گرگ تورو نخوره، چون توام اونو نمیخوری ..! » 

منبع : تماشاخانه

ارسال نظر در این پست بسته شده است.
با خبر شدن از جدیدترین مطالب سایت کمیاب با عضویت در کانال تلگرام سایت کمیاب